home back home front

Creativiteit


Waar komt creativiteit vandaan?



Het creatieve proces, oftewel de functies van het nietsdoen
(uit; Mihaly Csikszentmihalyi, 2008. Creativiteit over flow, schepping en ontdekking. Boom Amsterdam)
Wanneer de onderdelen van een vraagstuk 'uitgebroed' worden, zou er iets kunnen plaatsvinden wat op [deze zogenaamde] parallelle verwerking (samengestelde stappen) lijkt. Als we bewust over iets nadenken, drijven onze eerdere ervaringen en de wil om tot een oplossing te komen onze ideeen in een lineaire richting, over paden die meestal voorspelbaar of vertrouwd zijn. Maar in het onderbewustzijn is geen ruimte voor doelgerichtheid. Ideeen kunnen elkaar vrijelijk, zonder inmenging van de rede, benaderen en volgen. Oorspronkelijke verbanden die door de rationele geest verworpen zouden worden, kunnen door deze vrijheid een vaste stek in de geest veroveren.


Verschil; Hoog presterende leerling, Begaafde Leerling, Creatieve Leerling:
(High Achiever, Gifted Learner, Creative Thinker; Bertie Kingore, Ph.D.)

Het identificeren van begaafde leerlingen wordt moeilijk als goed presteren verward wordt met begaafdheid. De hoog presterende leerlingen worden opgemerkt door hun goede werkhouding, op tijd klaar, goed verzorgd werk, goede cijfers. Volwassenen zien hun A scores, merken dat ze snel de schoolse procedures oppakken. Sommige denken dat dit de begaafde leerlingen zijn, omdat zij boven de groep uitsteken. Het blijft moeilijk om leerkrachten en ouders duidelijk te maken dat hoog presterende leerlingen toch op een geheel andere manier leren dan begaafde leerlingen. Begaafde leerlingen die gerespecteerd en aangemoedigd worden, denken op een complexere en abstractere manier vanuit meerdere invalshoeken dan de hoog presterende leerling.

Om wat meer duidelijk te geven is het drie-weg vergelijkingsmodel gemaakt (B. Kingore) van een hoog presterende, een begaafde en een creatieve leerling. Natuurlijk is het nooit zo zwart-wit. Een hoogpresterende kan ook begaafd zijn en een begaafde kan ook een creatieve denker zijn, maar op deze manier hoopt Kingore dat er beter wordt nagedacht over de verschillende manieren waarop kinderen leren en denken.

Een voorbeeld die het duidelijker maakt:

De leerkracht geeft een nieuwe taak.
De hoog presterende leerling vraagt zich meteen af wat de leerkracht verlangt, zodat hij precies kan doen wat de leerkracht zou willen dat hij zou doen. Wat wil je echt?
De begaafde leerling denkt na hoe hij de opdracht het liefst wil doen. Wat vind ik interessant om te leren? Wat ik zou willen doen...
In de creatieve geest, komen allerlei ideeen simultaan in hem op, wat kan er allemaal uitgezocht worden?

vraag
De leerkracht stelt een vraag aan de klas.
De hoog presterende leerling is blij, want deze weet het antwoord en voelt zich zeker: Ik weet het antwoord!
De begaafde leerling overweegt de verschillende mogelijkheden en alternatieve perspectieven: Misschien bedoelen ze..., of Het zou kunnen zijn dat.., of Een andere manier om dit te zeggen is..., of Ja, maar...
De creatieve denker is nog steeds volop bezig met zijn eindeloze mogelijkheden van de vorige opdracht, nog zo geconcentreerd met zijn eigen ideeen dat hij de vraag compleet gemist heeft.

antwoord



CSS: The font-family property



Dr. Jane Piirto, Trustees' Distinguished Professor en Director of Talent Development Education heeft THE PIIRTO PYRAMID OF TALENT DEVELOPMENT: ontwikkeld.

Piirto

piirtopyramid

Het drie-weg model van B. Kingore:

HPA-a HPA-b