Marita van den Hout, geboren in Tilburg. Getrouwd en 2 kinderen.
In 2004 kwam ik in aanraking met hoogbegaafdheid, door een voorlichting bij te wonen van Wendy Lammers. Sinsdien heeft het me nooit meer losgelaten. In 2007 ben ik een eigen praktijk gestart en begeleid ik dagelijks (hoog)begaafde, getalenteerde, creatieve kinderen en hun ouders.
De kinderen zijn op de een of andere manier 'vastgelopen' (cognitief en/of sociaal en/of emotioneel).
Bij Beren van jouw weg worden de kinderen individueel begeleid of ze draaien mee in een klein groepje.
Op maandag, dinsdag en donderdag avond draaien we de begeleidingsgroepen in het leren leren en leren werken. Hierin zitten leerlingen van het VO, varierend in de leeftijden van 11 t/m 18 jaar.
Twee keer per maand hebben we op woensdag-avond FLOW-jongeren. In deze groep werken we met begaafde jongeren aan allerlei onderwerpen, gericht op de ontplooiing tot een gezond en evenwichtige volwassene in een veilige omgeving waarin je begrepen wordt.
Mijn achtergrond;
Van een versnelde hoogpresterende basischoolleerling overgegaan naar een onderpresterende middelbare scholiere, weer langzaam opgeklommen tot een student medische microbiologie en microbiele ecologie aan de Universiteit Utrecht.
Na een aantal jaren gewerkt te hebben
als wetenschappelijk onderzoeker/microbioloog, omgeschoold tot ICT-er. Na 8 jaar ICT weer een geheel andere kant op, namelijk het begeleiden van kinderen die (net als ik vroeger, vanuit mijn visueel ruimtelijke denkvoorkeur) vastlopen in het schoolsysteem.
Om dit te kunnen bereiken, heb ik de verkorte PABO gevolgd en heb me direct verder gespecialiseerd met het behalen van de Master opleiding "specialist in educational needs" en de opleiding tot
"Specialist in gifted education" (ECHA; European Council for High Ability) aan de Universiteit van Nijmegen. Aangezien een zeer groot percentage (onderpresterende) hoogbegaafde kinderen,
sterk (visueel) ruimtelijke denkers zijn, ben ik me tevens gaan specialiseren in het beelddenken.
In die tijd werd tegen me gezegd; een remedial teacher voor hoogbegaafden? Dat is toch helemaal niet nodig. Ik wist zelf als geen ander hoe fijn ik het
vroeger zou hebben gevonden als iemand mij toen kon begeleiden in mijn zoektocht naar mezelf. Als 'eeuwige student', blijf ik leren en heb verschillende opleidingen gedaan zoals expert wereldspel, TalentVaardigbegeleider en
Trainer Belbin Team Toppers, peers4parents facilitator, HB in ontwikkeling.
Daarnaast ben ik altijd bezig met de nieuwste gadgets op gebied van
ICT, zoals programma's voor het leren programmeren, 3D-tekenen en ontwerpen in virtuele werelden, 3D printen en laseren, spelen met de oculus rift
(headset voor virtual reality). Deze laatste kan ook ingezet worden om je van je spinnen/bijen/kakkerlakken fobie af te helpen ;)
Aangesloten bij;
ECHA netwerk; ECHA
ECHA Europe; ECHA
Talent stimuleren; TALENT
Beelddenken in de praktijk; BEELDDENKEN
Peers4Parents; Peers4Parents
Talent-vaardigbegeleider; Talent Vaardig
NOBCO